Tuesday 19 July 2016

BAJU BOLA SEPAK

Dalam bola sepak, begitu juga sukan-sukan lain, "kit" merujuk kepada peralatan yg menepati piawai dan pakaian yang dipakai oleh pemain. Terma "kit", "jalur", dan di Amerika-Utara Inggeris "Seragam" digunakan silih-berganti. Peraturan perlawanan menyatakan bilangan minimum kit yang perlu pemain gunapakai, dan juga melarang menggunakan apa-apa yang berbahaya kepada sama ada pemain ataupun yang turut terlibat. Pertandingan secara individu mungkin menetapkan sekatan lanjutan, seperti mengawal-selia saiz logo yang dipamerkan diatas baju, dan didalam acara antara pasukan yang mempunyai warna yang serupa, pasukan pihak pelawat perlu menukar kepada warna berlainan.
Kebiasaanya, pemain bola sepak dikenalpasti dengan memakai nombor dibelakang baju mereka. Pada asalnya pemain satu pasukan akan memakai nombor dari 1 hingga 11, sepadan dengan posisi mereka secara khususnyan, tetapi di tahap profesional ianya telah diganti dengan penomboran pasukan umumnya, dimana setiap pemain dalam satu pasukan akan diberi nombor tetap untuk jangkamasa satu musim. Kelab profesional juga kebiasaanya memaparkan nama pemain ataupun nama samaran dibelakang baju, diatas (atau, jarang-jarang, dibawah) nombor pasukan.
Kit bola sepak telah berkembang dengan ketara sejak dari awal lagi sukan dipermainkan dimana biasanya pemain memakai baju kapas tebas,knickerbockers and kasut bola kulit yang berat. Pada abad 20-an, kasut bola menjadi ringan dan lembut, seluar pendek dipakai lebih pendek, dan kemajuan dalam pembuatan pakaian dan cetakan membernarkan baju dicipta dengan lebih ringan mengunakna serat sintetik yang semakin berwarna-warni beserta rekabentuk kompleks. Peningkatan pengiklanan di abad 20-an, Logo penaja sudah mula diletakkan diatas baju, dan baju replika dibuat khas untuk peminat, menjana sejumlah pendapatan buat pasukan atau kelab.

No comments:

Post a Comment